POĆWICZ WZROK Edukacja Dzielnicy Wawer Warszawa

Dzielnica Wawer

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 216 "Klonowego Liścia" w Warszawie

Dobrze funkcjonujący wzrok pozwala dziecku na orientację w przestrzeni, sprawne poruszanie się w niej oraz wykonywanie różnych czynności – rysowanie, pisanie, czytanie.

Dobry wzrok to nie tylko patrzenie w danym kierunku, to także umiejętność skupienia wzroku na czymś, umiejętność wyodrębnienia kształtu z tła (np. lecącej piłki), umiejętność różnicowania kształtów, a także postrzegania położenia różnych przedmiotów. Dobra koordynacja oka z ręką pozwala na sprawne wykonywanie wielu czynności, od samoobsługowych do ładnego pisania.

Percepcja wzrokowa to nie tylko zdolność patrzenia, ale też interpretowania tego co się widzi – ta czynność odbywa się w mózgu człowieka, gdzie obraz kojarzony jest z poprzednim doświadczeniem dziecka. Im więcej doświadczeń, bodźców dajemy dziecku tym bardziej się ono rozwija.

 

Przykłady ćwiczeń:

· w czasie spaceru z dzieckiem opowiadamy o tym co widzimy daleko, blisko – dziecko patrząc na to co pokazujemy, zdobywa nowe doświadczenia, np.: wyszukuje ptaki na drzewie, kwiaty w ogrodzie, biedronki na łące,

· zabawy z obrazkami – pokazujemy dziecku obrazek, a po zasłonięciu go dziecko opowiada co na nim widziało – później skracamy czas podczas pokazywania,

· wyszukiwanie i liczenie przedmiotów np. piłek, kwiatów, drzew na ilustracjach, obrazkach,

· gry memo, domino obrazkowe, które można również wykorzystać do zabaw np. wyszukiwanie widzianych par, wybieranie opisanych przez dorosłego kart,

· układanie obrazków z części, samodzielnie pociętych lub gotowych puzzli (układanie 

z wzorem, z pamięci i bez widzianego wzoru),

· wyszukiwanie różnic w obrazkach lub słowach, szukanie czego brakuje,

· sortowanie przedmiotów np. klocków, koralików, figur geometrycznych według kolorów, kształtów itp. np. wszystkie kwadraty, wszystkie czerwone,

· zabawy „Co zmieniło miejsce?” – rozkładamy przedmioty lub obrazki w linii, po zapamiętaniu przez dziecko kolejności zmieniamy miejsce 1 lub 2 elementów- dziecko zgaduje co zmieniło miejsce,

· nawlekanie koralików, układanie obrazków z koralików, guzików,

· odtwarzanie z pamięci prostych układów klocków np. czerwony - niebieski -żółty,

· układanie, mozaik, tangramów (z wzorem, z pamięci),

· układanie historyjek obrazkowych według kolejności w jakich się wydarzyły,

· rysowanie oburącz na tablicy,

· obrysowywanie prostych figur, kopiowanie przez kalkę,

· „Rysowane wierszyki” – mówimy wierszyk i rysujemy to o czym opowiada,

· łączenie kropek, rysowanie obrazków, szlaczków po śladzie,

· wykonywanie wydzieranek, wyklejanek, kolorowanek,

· wycinanie (po narysowanej linii prostej, falistej, a następnie bez narysowanych linii; wycinanie figur geometrycznych)

· kończenie rysunku według prezentowanego wzoru lub według swojego pomysłu,

· lepienie z plasteliny, modeliny, gliny, masy solnej,

· zabawy konstrukcyjne, budowanie z klocków, majsterkowanie,

· wodzenie palcem po liniach labiryntu, rysowanie linii wewnątrz labiryntów,

· rysowanie pod dyktando - dyktando graficzne – na kartce w kratkę dziecko rysuje punkt

· i dalej rysuje wg instrukcji dorosłego np. dwie kratki w górę, trzy kratki w lewo, jedna w dół,

· rysowanie według kodów- kodowane obrazki,

· wyszukiwanie liter, np. wyszukaj, wytnij z gazety wszystkie litery A,

· dzielenie wyrazów na sylaby.

 

Dla uczniów starszych ćwiczenia usprawniające wzrok:

· gry w scrabble, memo, domina,

· dzielenie tekstu bez przerw na poszczególne wyrazy, wstawianie znaków interpunkcyjnych,

· czytanie tekstów napisanych różną czcionką,

· krzyżówki graficzne – zaznaczanie punktów, rysowanie linii według współrzędnych np. łączenie A1 i B2

· usuwanie z tekstu wyrazów, które są niepotrzebne,

· wyszukiwanie w tekście takich samych wyrazów lub wyrazów podobnych,

· Wyszukiwanie słów, które ukryły się w podanych wyrazach, np. „Jakie słowo kryje się

· w wyrazie: zlewozmywak, słońce?”,

· Przyszywanie guzików, haftowanie;).

 

Wzrok i koordynację oko -ręka doskonalą się w czasie różnych aktywności fizycznych np.:

• zabawy z piłką, balonem, woreczkami np. rzuty do celu, do drugiej osoby, łapanie, odbijanie,

• zabawy ze skakanką, ćwiczenia na równoważni, ćwiczenia marszu, biegu,

• jazda na rowerze gra w tenisa, w piłkę.

 

Co powinno zaniepokoić Rodzica:

- kłopoty z łapaniem piłki, wpadanie na przedmioty,

- dotykanie, tarcie oczu,

- pochylanie głowy lub zerkanie jednym okiem,

- bardzo bliskie podchodzenie do telewizora,

- ruszanie głową w czasie czytania,

- bóle głowy lub oczu dziecka w czasie czytania,

- unikanie i problemy z koncentracją w czasie czytania,

Gdy coś nas niepokoi powinniśmy się udać z dzieckiem do specjalisty – okulisty, który w razie potrzeby skieruje nas do ortoptysty specjalisty zajmującego się zaburzeniami obuocznego widzenia oraz leczeniem za pomocą odpowiednio dobranych ćwiczeń.

 

Pamiętajmy!

Czas poświęcony dziecku na zabawy, poznawanie świata, wspólne doświadczenia i ruch zaprocentują w przyszłości. A spacer wśród zieleni odpręża wzrok i pozwala na relaks dla ciała.