DOMOWE ZABAWY PALUSZKOWE - WSTĘP DO PISANIA Edukacja Dzielnicy Wawer Warszawa

Dzielnica Wawer

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 216 "Klonowego Liścia" w Warszawie

Pisanie wymaga bardzo wielu umiejętności, do których należą między innymi precyzyjne ruchy, odpowiedni poziom koordynacji wzrokowo-ruchowej i koordynacji całego ciała. Ćwiczenia grafomotoryczne wpływają w znaczący sposób na rozwój tych sprawności. Można je wykonywać z dziećmi rozwijającymi się prawidłowo, by proces nauki pisania ułatwić, ale szczególnie z tymi, które doświadczają różnego rodzaju trudności w zakresie sprawności ręki. Aby w przyszłości kreślić prawidłowo znaki graficzne należy podejmować starania już w bardzo wczesnym wielu aktywności

 

z wykorzystaniem zabaw między innymi paluszkowych, które nie wymagają specjalnego przygotowania i wyjątkowych umiejętności. Te właśnie zabawy w zawoalowany sposób wprowadzają dziecko w świat pisma. Najbardziej popularne w Polsce to: “Idzie rak”, “Sroczka”.

Zaproponowany zestaw to taki, który zawiera zabawy rozwijające:

1. chwyt precyzyjny,

2. dysocjację palców,

3. koordynację ruchów dłoni i palców,

4. siłę mięśniową,

5. ruchomość przedramion,

6. ruchomość nadgarstków

7. ruchomość palców

Najczęściej w zabawach paluszkowych wykorzystuje się rymowane wierszyki lub piosenki, które

 

w połączeniu z gestami tworzą ćwiczenie. Są bardzo lubiane przez dzieci, integrują, kiedy wykonywane są w grupie, dają wiele radości

Ad1

Dziecko rwie papier po narysowanych liniach o zróżnicowanych kształtach

Rwę po linii, nie marudzę

Rwę wzdłuż linii i się trudzę

Rwę ostrożnie, nie marudzę

Efekt widzę, choć się trudzę

Ad2

Dłonie spoczywają na stoliku, dziecko unosi kciuki, palce wskazujące, środkowe, serdeczne, małe. Powtarza zabawę od końca

Najpierw kciuk odrywamy

Palec wskazujący dołączamy

Palec środkowy jest już gotowy

Serdeczny unosi się do połowy

Mały palec podnosimy i od końca się bawimy

Ad3

Dziecko rzuca motek wełny, koniec trzyma i nawija rozwiniętą wełnę

Mały szalony kotek

Złapał zielony motek

Wełnę poplątał, zrobił supełki

A to łobuz z niego wielki

Pomóż kotkowi zrobić kuleczkę

By to naprawić chociaż troszeczkę

Ad4

Dziecko tworzy z kciuka i palca wskazującego ogniwa, potem ciągnie i rozrywa

Łańcuch mocny, że aż strach

Ciągnij mocno, nagle “trach”

Ad5

Dziecko kładzie na stoliku przedramię (dłońmi do dołu) i szybkimi ruchami odwraca

Naleśniku mój malutki

Smaż się cały okrąglutki

Góra, dół, góra dół

A teraz na stół

Ad6

Dziecko kładzie dłonie na blacie stołu i wykonuje ruchy przywiedzenia i odwiedzenia naśladując głaskanie kota

Głaszczę mojego kotka

Bardzo lubię go

Miękki jest jak gąbka

Tobie pożyczę go

Ad7

Dziecko kładzie dłonie zamknięte w pięści na blacie stołu, nie odrywając nadgarstka od stołu, uderza o blat, rozkłada dłonie na blacie, odwodzi palce od siebie, uderza palcami o stół, podstawa dłoni oparta o stół

Ślimak idzie drogą

Tupie swoją nogą

Obok idzie jeż

Pada na nich deszcz

Inspiracji dotyczących zabaw paluszkowych można szukać w bardzo obszernej literaturze lub sieci. Szczególnie ulubioną zabawą dzieci z melodią jest “Gimnastyka rączek” Gimnastyka rączek dla maluchów od Zabawa-Taniec-Energia

Bibliografia:

1. Smart Hand Model Diagnoza i terapia ręki u dzieci Klaudia Piotrowska-Madej Agnieszka Żychowicz, Wydawnictwo Harmonia,

2. Zabawy paluszkowe Krzysztof Sąsiadek, Wydawnictwo Media Rodzina

3. Całkiem nowe zabawy paluszkowe –usprawnianie dłoni dzieci Aneta Winczewska Piotr Winczewski, Wydawnictwo Harmonia,