Jak odczytywać emocje i mówić „nie”? – Zajęcia w świetlicy z Uniwersytetem dla Dzieci
W naszej świetlicy odbyły się wyjątkowe zajęcia w ramach programu Lekcje z klasą. Tym razem skupiliśmy się na ważnym temacie emocji i stawiania granic.
Na początek obejrzeliśmy film edukacyjny „Dlaczego burak nie lubi rosnąć obok marchwi?”. Dowiedzieliśmy się, że nie wszystkie rośliny dobrze czują się w swoim sąsiedztwie – niektóre potrzebują więcej przestrzeni, inne rosną lepiej w grupie. To skłoniło nas do refleksji: czy ludzie również mają swoje „osobiste grządki”, czyli granice, których inni powinni przestrzegać?
Po rozmowie o roślinach przeszliśmy do ćwiczeń praktycznych. Sprawdziliśmy na własnej skórze, jak to jest, gdy ktoś nas przyciska, wchodzi w naszą przestrzeń i jak się wtedy czujemy. Okazało się, że każdy ma inne potrzeby – niektórzy lubią bliskość, inni wolą więcej przestrzeni.
Dzięki tym zajęciom dzieci dowiedziały się, czym są granice osobiste, jak je rozpoznawać i – co najważniejsze – jak asertywnie mówić „nie”, gdy ktoś je narusza.
Zobacz relację z zajęć...